Montag, 4. Mai 2015

Neues aus der Welt der Expats - MOVES consulting informiert

Our MOVES consulting blog moved. Find more news here: http://www.moves-consulting.com/blog/


Liebe Leser!

Erweisen Sie mir einen Gefallen?

Wir haben unser Mailingsystem auf ein höherwertiges System umgestellt. Um ganz sicher zu gehen, dass Sie auch weiterhin unsere Informationen erhalten, bitte ich Sie, sich auf unserer Website kurz neu zu registrieren: www.moves-consulting.com . Dies ist aus technischen Gründen nicht anders möglich.
Sie werden dann automatisch in unsere neu angelegte Datenbank aufgenommen und Sie erhalten wie gewohnt unsere updates.

Herzlichen Dank für Ihr Interesse an unserem Newsletter!
Kornelia Epping

*****

  • NOVOMATIC arbeitet mit MOVES consulting
  • JOBSEEKER Program 2015 – werden Sie Firmenpate
  • Bezahlbares Kurzzeitwohnen für Expats



*****

NOVOMATIC arbeitet mit MOVES consulting

Wir sind stolz. Seit März 2015 dürfen wir die NOVOMATIC Group of Companies zu unseren Rahmen-Vertragspartnern zählen. Mit 26.000 Mitarbeitern auf der Payroll und mehr als 100 Expats auf Entsendung ist die NOVOMATIC einer der beliebtesten Arbeitgeber Niederösterreichs.
Die NOVOMATIC Group of Companies beliefert weltweit Casinos mit hochwertigen Computer gesteuerten Spielgeräten. Hochqualifizierte Spezialisten entwickeln Programme und Steuerungen für diese Geräte. MOVES consulting unterstützt dabei das Personalmanagement und die Expats mit Relocation Service, Training und Coaching. Damit jede Entsendung ein Erfolg werden kann.
Wir freuen uns auf die Zusammenarbeit.


*****

JOBSEEKER Programm 2015 www.jobseekerprogram.com


Werden Sie Firmen-Pate! Soeben hat sich wieder eines unserer Partnerunternehmen registriert, um sich als Firmenpate für unsere Teilnehmer zu präsentieren.
Das JOBSEEKER Program bringt Unternehmen, die dringend qualifizierte Fachkräfte suchen und qualifizierte jobsuchende Spezialisten aus aller Welt zusammen. 
In einem 2-monatigen Intensiv Sprachkurs, Integrationstraining, Bewerbungstraining und Karrierecoaching werden internationale qualifizierte Fachkräfte in Deutschland und in Österreich auf den Arbeitsmarkt vorbereitet.
In einem Rahmenprogramm aus Messebesuchen, Firmenbesichtigungen und HR-Speed-Datings, haben Firmen-Paten die Chance ihren passenden Mitarbeiter am jeweiligen Firmenstandort kennen zu lernen. Keine Anreisekosten, keine Personalvermittlungs-Gebühren – unverbindlich und bestens vorbereitet für Sie.
Sie möchten mehr über unser Programm wissen? Rufen Sie mich an 01/956 59 19 in Wien oder 0541/ 670 65 96 in Osnabrück oder schreiben Sie uns eine Mail office@moves-consulting.com und vereinbaren Sie einen Gesprächstermin.
Der nächste Kurs startet bereits im September in München und in Wien.

Kurzzeit-Wohnungen

Wir haben in Wien eine weitere Kurzzeit-Wohnung in unser Portfolio aufgenommen.
Ab sofort buchbar unter office@moves-consulting.com!
Sonnige zwei Zimmer-Altbau-Wohnung - Erstbezug, exklusiv renoviert und möbliert.
Tram 71 u. Bus 77A, U3 S-Bahn Direktanbindung zum Flughafen, 10 Gehminuten zum Park Belvedere, Parkmöglichkeiten.Ca. 47 m², Schlafzimmer mit 180 x 200cm Bett, großzügige Diele mit im Einbauschrank integrierter Küche, Spülmaschine u. Mikrowelle, großes Bad mit Dusche u. Badewanne. Flatscreen TV mit 100 Programmen als Computer nutzbar, Internet, WiFi, Kaffeemaschine, Bügeleisen, Staubsauger, Miele Waschtrockner etc. Bei Bedarf auch Bettwäsche, Handtücher, Reinigungsservice möglich.
1 bis 6 Monate 1290 € pro Monat inkl. sämtl. Nebenkosten wie Gas, Strom, Internet, WiFi, TV Gebühren, Hausversicherung.

MOVES consulting arbeitet mit privaten Anbietern von Kurzzeitwohnungen zusammen und bietet zahlreiche Apartments und Wohnungen sowohl für allein reisende Mitarbeiter als auch für Paare mit und ohne Kindern - mit umfassender Ausstattung in sehr guter Qualität zu vernünftigen Preisen.
Fragen Sie nach einem ausführlichen Expose: office@moves-consulting.com

Herzlichst Ihre
Kornelia Epping
MOVES consulting
Relocation Service

Dienstag, 6. Januar 2015

Paid Social Insurance from your salary? How to get money back when the time comes and you will return to your home countr

Our MOVES consulting blog moved. Find more news here:/http://www.moves-consulting.com/blog/

Paid Social Insurance from your salary? How to get money back when the time comes and you will return to your home country.

read more about:
transfer of eligibility of unemployment benefit between EU Countries
- transfer pension account payments from Austria or Germany to your home country
- get money back from Austrian "Mitarbeitervorsorgekasse" = “New Severance Pay"


Since 1.5.2010 the EU regulation Bi 883/2004 is used for people who have been employed in a 
EU member country and paid social insurance and taxes from their salary. 

You have been working in Austria or Germany as an employee and you paid contributions to the social insurance? Now you will move to another EU country? Then it might be possible to transfer your eligibility for unemployment benefit to your next European Country. 

This url will lead you to a website of the Austrian Labor Office:
It shows the form E301 - complete and submit it to your local labor office. 

The labor office will send you a confirmation letter in return. This letter will show the time you spend in Austria as an employee who paid to the social insurance account.

Considered that the next EU Country you move to has a certain contract with the Austrian Government about Social Insurance/Unemployment Benefit, the authority in the respective country will add the months shown on the document to your time you paid social insurance in the country you live later.

These countries share in the EU regulation:
These countries are Finland, France, Greece, Great Britain, Belgium, Denmark, Germany, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Austria, Portugal, Sweden, Spain as well as the new member countries: Estonia, Lithuania, Malta, Poland, CZ´zech Republic, Slowakia, Slowenia, Hungary, Cyprus, Bulgaria, Romania, and since 1.04.20142 Switzerland, as of 1.06.2012 Norway, Iceland and Liechtenstein



 Contribution to the Austrian or German pension account can be transferred outside EU on request!
As a NON-EU-CITIZEN you can apply for the transfer of your pension payments when you leave the country.

Some countries outside EU have individual agreements with EU countries such as Austria with regard to payments to a pension account. Ask your local authority for the individual process to have your contributions transferred to your individual pension account in your home country 
find a list of countries and their pension offices below the text!

You leave Austria?You want to withdraw your contributions from your “New Severance Pay"
Write a letter to your insurance contract partner for your New Severance Pay. State that you will leave the country, your social insurance number, add your deregistration sheet from the townhall and tell them to please transfer your payments to the account you name them in that letter. Please tell them your contact details of your home country where they can reach you.


Flagge Australien_www.meine-erste-homepage.comAfter a waiting period of 5 years (some insurances have different periods)you will receive a letter from the insurance that they prepare the payment of the amount and they will want to know whether your account number and contact details are still correct. Answer if yes and they will transfer the money  to your account. 

list of countries and their pension offices!
AUSTRALIEN
BOSNIEN UND HERZEGOWINA
Verbindungsstelle KV Zavod zdravstvenog osiguranje i reosiguranja  Federacije Bosne i Hercegovine Trg. Heroja 14 71000 Sarajevo BOSNIEN und HERZEGOWINAVerbindungsstelle PV Federalni zavod za penzijsko i  invalidsko osiguranje Federalni zavod za mirovinsko i invalidsko osiguranje Mostar Ložionička 2 71000 Sarajevo BOSNIEN und HERZEGOWINA
b) Serbische RepublikVerbindungsstelle KV
Fond zdravstvenog osiguranja
Republike Srpske
Zdrave Korde 8
78000 Banja Luka
BOSNIEN und HERZEGOWINA
Verbindungsstelle PV
Fond za penzijsko i invalidsko osiguranje
Republike Srpske  Centralna Sluzba Bijeljina
Ul. Njegoseva 28A
76000 Bijeljina
BOSNIEN und HERZEGOWINA
76000 Bijeljina
BOSNIEN und HERZEGOWINA
76000 Bijeljina
BOSNIEN und HERZEGOWINACHILE
Casa Natională de Asigurări Sociale 
a Republicii Moldova
3, Str. Gheorghe Tudor
2028 Chişinău

2028 Chişinău
2028 ChişinăuMOLDAVA
Caisse Nationale de Assurance Maladie
B.P. nr. 77
1080 Tunis Cedex
TUNESIEN
Caisse Nationale de Securité Sociale
49, Avenue Taieb M´Hiri
1002 Tunis Belvedere
TUNESIEN
Colonia 1921 P. 1
11200 Montevideo
URUGUAY




ISRAEL

 National Insurance Institute
KANADA
 Human Resources Development

für Quebec
MAZEDONIEN

Fond na penziskoto i invalidskoto osiguruvanje na Makedonija

MOLDAU
MONTENEGRO
PHILIPPINEN


Social Security System

SCHWEIZ
SERBIEN

SÜDKOREA
TUNESIEN
TÜRKEI
URUGUAY
Banco de Previsión Social (BPS)
USA


If you want to be sure and safe when moving abroad: chose MOVES consulting - your relocation service with the human touch!


PLEASE NOTE: All information from this posting have been researched sound and with greatest responsability by our team of MOVES consulting. Due to our company regulations we are not allowed to give legal information. For detailed information please turn to your local tax advisor and/or social insurance office.
   



pictures from:
www.ams.at
www.sozialversicherung.at
www.arbeitsagentur.de
www.deutsche-rentenversicherung.de

Montag, 7. April 2014

your post office left a notification of a registered letter or package....


Our MOVES consulting blog moved. Find more news here: http://www.moves-consulting.com/blog/

Very often, my expat-clients tell me that they are upset, because they did not receive any notification of the public authority concerning their work-and-residence permit or registration matters. But the did. They just oversaw that simple papersheet in their mail.

It is yellow or orange - a sheet of paper with barely readable written on it....
and it is meant to be a public notification of your postman.

It says that you received a letter or a package. May be you didn't recognize it and threw it into the bin - as you do with all that other paper advertisement you find in your postbox each day....

MOVES consulting always does its best to support you and created a picture to show you the regarding postal notifications - and to recognize them the next time you receive it.

1. Notification of a registered letter:
 2. Notification of a package:



Freitag, 13. Dezember 2013

How to access the local labor market - Design Your Career!

Our MOVES consulting blog moved. Find more news here: http://www.moves-consulting.com/blog/

Michelle put her job down when her husband was elected President of the United States. We can be sure Mrs. Obama will get a good position when her husband leaves the White House again.

Many expat partners stop their own careers in favor of the career of her husband or his wife.This often results in a lower career level after returning from abroad.


During this workshop you will:

  • find out how you can develop and grow your personal career
  • develop Resumes that are aligned to Austrian or German employers
  • does your diploma need recognition by the local authorities?
  • develop your individual education plan (if applicable)
  • research, analyse and identify job offers in newspapers, company websites and social media like XING, LINKEDIN etc.
  • get in touch with local employers swiftly and easily





We know that the access to the labor market abroad is very difficult.

The workshop "Design your Career" will bring you to a useful starting point for your access to the Austrian labor market. You will get information, support and practice how to access the Austrian labor market and successfully apply for your job.

On Appointment only
In:  on request or online via Skype 
Time: up to 10 hours individual consulting

Your investment in your career 850,000 € inkl. VAT

 Mrs Epping will be pleased to answer your questions:
office@moves-consulting.com










Mittwoch, 27. November 2013

The statutory health insurance in Germany ...

Our MOVES consulting blog moved. Find more news here: http://www.moves-consulting.com/blog/

…often seems to be a book with 7 seals for foreign employees .
Currently, there are approximately 134 health insurance companies in Germany with nearly 70,000 000 members. The two insurance companies with the highest number of members are the AOK - general local health insurance company with 24,000 000 members and BKK - the company health insurance Mobil Oil with roundabout 11,000 000 members.
A person who moves to Germany for his job usually is confused about making the choice between so many health insurance companies. Not only that he often comes from countries where the health system is organized completely different, he has to decide which one oft he numerous company fits best his needs.
MOVES consulting offers to  its customers an information service that provides customers with first information on how the German health care system is set up and what services it offers.
We inform the Expat about what services the insurer reimburse . How the billing system between the patient, physician and health insurance works. What will happen if a specialist  has to be consulted, or if a hospital stay is needed.
Currently we inform our customers about the new electronic health card – that will be mandatory in Germany from  1.1. 2014.
Objective is the digital networking of patient information with service providers (insurance companies , doctors, other health professionals , pharmacies , hospitals, rehabilitation facilities ect. ) in order to save costs.
With the eGK the health insurance system will become more modern and more uniform.
While on the KVK only small data could be stored, the health card will be capable of storing medical prescriptions (so-called e-prescription ), and the credentials for EU foreigners (so-called European Health Insurance Card ) .
In addition, the health card will be suitable to support the following optional applications, particularly data collection , processing and use of

1 medical data , unless they are required for emergency care ( emergency care data)
2 the so-called electronic medical report ,
3 Information to verify the safe drug treatment (personal drug risks and intolerances )
4 the so-called electronic patient record ,
5 more of that person or for them provided data ( patient compartment) , as well as
6 Data on unused services and preliminary costs for the insured .

It can , because the space on the electronic health card is limited ( 32 kB) , save only up to 8 electronic prescriptions and emergency data on the health card itself. The other volunteer applications, such as a medical record is stored on servers in the telematic infrastructure.

To avoid abuse, all data will be included on the health card that were already stored on the KVK

1 The name of the issuing insurance , including an identifier for physicians' association , the district in which the insured is domiciled
2 photo
3 Surname and first name of the insured
4 date of birth
5 sex
6 address
7 Health insurance number
8 Insurance status , for insured groups according to § 267 paragraph 2, sentence 4 in an encrypted form
9 payment status
10 Date of commencement of insurance cover
11 in the limited validity of the card the date of the expiry

Sources: BMG , AOK, Wikipedia

Autor: Kornelia Epping

Mittwoch, 24. Juli 2013

MOVES will KMU bei Integration ausländischer Fachkräfte helfen

Our MOVES consulting blog moved. Find more news here: http://www.moves-consulting.com/blog/
Im Wirtschaftsblatt ist ein Artikel erschienen über uns und unsere Engagement zum Thema "Fachkräftemangel"  und wie wir Arbeitgeber unterstützen können.

GRAZ/WIEN. Die Steiermark stöhnt vor allem in technischen Bereichen über einen Fachkräftemangel, der immer öfter durch ausländische Arbeitskräfte ausgeglichen werden soll. Hier will die Wiener Relocation-Agentur MOVES Consulting ansetzen, die ihre Unterstützung bei Übersiedelung, Anmeldung, Betreuung und Integration ausländischer Schlüsselkräfte auch und vor allem den heimischen KMU schmackhaft machen will.

Schwierigkeiten lauern nach Ansicht von MOVES-Organisationschef Markus Wisak nicht auf den ausländischen Arbeitnehmer: "Gerade in kleineren Betrieben gibt es offene Fragen. Sind der Geschäftsführer und die zukünftigen Kollegen darauf vorbereitet, mit einer spanischen oder griechischen Fachkraft zusammenzuarbeiten?" Man könne natürlich sagen, "dann geht er halt wieder", aber damit sei niemandem geholfen und es entstünden unnötige Kosten. MOVES biete daher gerade für kleinere Unternehmen auch ein Coaching für die bestehende Belegschaft an. Natürlich koste so ein Service Geld, aber, so Wisak: "Unternehmen müssen sich auch fragen, was es kostet, eine Schlüsselstelle nicht besetzen zu können."

"Sind eine Art Mama"

Für MOVES-Gründerin Kornelia Epping (selbst Norddeutsche, die es nach Österreich verschlagen hat) ist es die Aufgabe ihrer Agentur, "sowohl Arbeitgeber als auch Arbeitnehmer eine Unmenge leerer Kilometer zu ersparen". Darum stehe man "von der ersten Minute an" mit Arbeitskräften in Kontakt, die in Österreich arbeiten wollen. "Für die Dauer der Wohnungssuche, des Umzugs und der ersten Eingewöhnungsphase sind wir sozusagen eine Mischung aus Ansprechpartner und Mama", schmunzelt Epping. Dabei konzentriere man sich nicht nur auf den Arbeitnehmer selbst, sondern auch auf seine Familie.

MOVES ist nicht nur in ganz Österreich, sondern global tätig. Für Österreicher, die im Ausland arbeiten wollen, organisiert die Agentur interkulturelles Training. (kolb)
(WirtschaftsBlatt, Print-Ausgabe, 2013-07-24)

Mittwoch, 3. Juli 2013

Sommerfest der Flämischen Gesellschaft in Wien

Die Geschäftsführung von MOVES consulting war wieder eingeladen zum jährlichen Fest der Flämischen Gemeinschaft in Wien. Diesmal fand es als ein Event der Sonderklasse im Kunsthistorischen Museum Wien statt.
Anlass war die feierliche Überreichung der Leihgabe „Isabella von Portugal mit der heiligen Elisabeth“ von Petrus Christus aus der Kollektion des Groeningermuseums in Brügge. Herr Dr. Franz Kirchweger, Kurator der Kunstkammer Wien hielt einen informativen und kurzweiligen Vortrag zum Gemälde und seinem Künstler und bedankte sich für die Leihgabe durch das Groeningermuseum in Brügge.

Im Anschluss gab es ein Führung durch die Kunstkammer für alle Gäste um sich das prachtvolle Gemälde im Original anzuschauen.
Danach gab es ein Sommerbuffet in den prunkvollen Sälen und Gängen des KHM Wien mit schmackhaften Häppchen und einem Glas Sekt.

Foto I: Isabella von Portugal mit der hlg. Elisabeth, Petrus Christus 1457 - 1460

Foto II: MOVES consulting Inhaberin Kornelia Epping sowie Herr Andre Hebbelinck von der Flämischen Vertretung, Wien



Foto III: Mag. Guido Scharpé, Wirtschafts- und Handelsrat von Flandern, Frau Sabine Haag, Generaldirektorin KHM Wien, André Hebbelinck, Rat der Flämischen Regierung, Liesbet Vanderbroek, Direktorin Tourismuswerbung Flandern